سایه خیال

سلام به همه دوستان عزیزم. چند وقتیه که دارم روی بیوگرافی یکی از موفقترین و متفاوت ترین هنرپیشه های هالیوود کار می کنم. بد ندیدم کمی هم حافظه شما رو امتحان کنم. اگه گفتین این بازیگر کیه؟. البته عکسی که انتخاب کردم کمی کار رو مشکل می کنه. به هر حال حدس بزنید. به زودی با یک مطلب کامل درباره این هنرپیشه بر میگردم.
با اینکه می دونم حدس زدنش برای شما کار سختی نیست یک راهنمایی میکنم: این هنرپیشه تنها کسی که قبل از سن ۳۰ سالگی موفق به کسب ۲ جایزه اسکار شده. حالا می تونید بگید کیه!؟

خبر

  کاندیداهای بیست و پنجمین دوره تمشک طلایی
 

 بدترین فیلم:

- اسکندر

- زن گربه ای

- superbabies:baby geniuses 2

- surviving christmas

- white chicks

 

 بدترین کارگردان:

- باب کلارک/ superbabies

- رنی هارلین/ جن گیر

- الیور استون/ اسکندر

- کنیان ایوری/ white chicks

 

 بدترین بازیگر مرد:

- بن افلک/ مجموعه آثار

- جرج دبلیو بوش/ فارنهایت9/11

- وین دیزل/chronicles of Riddick

- کالین فارل/ اسکندر

- بن استیلر/ مجموعه آثار

 

 بدترین بازیگر نقش مکمل مرد:

- وال کیلمر/ اسکندر

- آرنولد شوارتزنگر/ دور دنیا در 80 روز

- دونالد رامسفلد/ فارنهایت 9/11

- جان وویت/superbabies

- لمبرت ویلسون/ زن گربه ای

 

 بدترین بازیگر زن:

- هال بری/ زن گربه ای

- هیلاری داف/ مجموعه آثار

- آنجلینا جولی/ مجموعه آثار

- ماری کیت و اشلی اولسن/ New York minute

 

 بدترین بازیگر نقش مکمل زن :

- کارمن الکترا/ استارسکی و هاچ

- جنیفر لوپز/ Jersey girl

- کاندولیزا رایس/ فارنهایت 9/11

- بریتنی اسپیرز/ فارنهایت 9/11

- شارون استون/ زن گربه ای

 

* نامزد های دریافت جایزه تمش طلایی که از سوی موسسه RAZZIE و مدیر افتخاری آن John Wilson در چند رشته مختلف که برخی از مهمترینشان ذکر شد معرفی شدند به زودی جوایز خودشان را دریافت خواهند کرد! در مجموع فیلم زن گربه ای در 7 رشته و فیلم اسکندر در 6 رشته رکورددار هستند!!

 لیست کامل نامزدهای تمشک طلایی
 

کارگاه


در ۳۲۷ امین شماره مجله فیلم نوشته ای چاپ شده درباره ادگار اولمر کارگردان سینما. در این مقاله که به قلم حمیدرضا صدر نوشته شده از اولمر به عنوان سلطان فیلم های B یاد شده و چند تا مطلب هم درموردش نوشته شده که بسیار جالب و خوندنی هستند. با خوندن این نوشته ها بد ندیدم کمی درباره فیلم های B توضیح بدم. امیدوارم برای شما هم جالب باشه.


فیلم های B 

سالهای آغازین دهه ۳۰ دوران بسیار سختی برای سینمای آمریکا بود. رکود اقتصادی آمریکا استودیو های فیلمسازی رو هم تحت فشار قرار داده بود. این مساله و همزمان با اون کاهش چشمگیر تعداد تماشاگران سینما باعث شد جریان جدیدی در ساخت فیلم های سینمایی که بعدها به نام فیلم های B معروف شدن ایجاد بشه. مشخصه بارز این فیلم ها هزینه بسیار پایین و سرعت غیر قابل تصور ساخته شدنشون بود. این فیلم ها عمدتا فیلمنامه مشخصی نداشتن و سر صحنه و با توجه به امکانات موجود فیلمبرداری می شدند.شاید عجیب به نظر برسه اما ساخت بعضی از این فیلم ها تنها چند روز (در حد چهار پنج روز) طول می کشید!!. گر چه تعدادی از اونها الان به فیلم هایی کالت و اثرگذار تبدیل شدند. حتی بعضی از کلاسیک های تاریخ سینما هم به همین رده تعلق دارن. مثلا سری فیلم های آبوت و کاستلو و یا سری فیلم های دین مارتین و جری لوئیس . همینطور فیلم هایی مثل بتمن و رابین ویا فیلم ماجراهای کاپیتان مارول .
در اکتبر ۱۹۳۵ دو تا از مهمترین سینماهای زنجیره ای آمریکا یعنی RKO و Leow ( وابسته به کمپانی MGM ) به واسطه نمایش فیلم های B  در آمدشون به ۲ برابر رسیده بود . این مساله در مورد ۷۵ درصد سینماهای آمریکا صادق بود و این نشون دهنده تحولیه که این فیلمها در صنعت سینما ایجاد کردند.
تقریبا تمامی استودیوهای فیلمسازی واحد ساخت فیلم های B خودشون رو داشتند و هر کدوم هم به سبک خاص خودشون.
کارگردان های زیادی هم با ساخت این گونه فیلم ها وارد این عرصه شده و خودشون رو مطرح کردن. ویلیام وایلر از کمپانی یونیورسال ؛ جرج استیونس ؛‌ادوارد دمیتریک و فرد زینه مان از اون جمله بودند.
هنرپیشه های بسیاری هم با حضور در این فیلم ها به شهرت رسیدند که از اون جمله میشه به ریچارد دنینگ؛ دنیس مورگان؛ ویلیام بوید؛ جان وین ؛ جانی مک براون؛ گلن فورد وسوزان هیوارد اشاره کرد.
خیلی از فیلم های B به صورت چند قسمتی و سریال ساخته می شدند مثل سری فیلم های دکتر کرایم ( وارنر باکستر ) و یا سری فیلم های Whistler ( ریچارد دیکس ) . بعضی مواقع یک گروه فیلمسازی چند فیلم رو به طور همزمان در چند لوکیشن مشترک می ساختند!.
جریان فیلم های B در آمریکا تا اوایل دهه ۶۰ و آغاز دوره طلایی هالیوود ادامه داشت.